Op deze pagina vind je boeiende lectuur m.b.t. visie, meesterschap en leiderschap.
Literatuurstudie 1ste jaar, pijler VISIE
- Valcke, M. en Standaert, R. (2018). Onderwijsbeleid in Vlaanderen (1ste druk). Leuven / Den Haag: uitgeverij Acco
- Nussbaum, M. (2012). Niet voor de winst. Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft (5de druk). Amsterdam: uitgeverij Ambo.
- Vansteenkiste, M. en Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei, Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (1ste druk). Leuven / Den Haag: uitgeverij Acco
- Van den Branden, K. (2015). Onderwijs voor de 21ste eeuw (1ste druk). Leuven / Den Haag: uitgeverij Acco
- Marzano, R. en Heflebower, T. (2012). Klaar voor de 21ste eeuw, vaardigheden voor een veranderende wereld (1ste druk). Bazalt/Abimo
- Vandenberghe, R. e.a. (2015). De basisschool als fundament voor ontwikkelen en leren. Een strategische verkenning van de missie en de troeven van het basisonderwijs in Vlaanderen. Vlaamse Onderwijsraad (VLOR). Leuven / Den Haag: uitgeverij Acco
- Biesta, G., Het prachtige risico van onderwijs (1ste druk 2015). Uitgeverij Phronese
- Verhoeven, N., Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken, (2018), Boom
- De Witte, K. en Hindriks, J., De (her)vormende school, 2018, Itenera Institute
- Moens, B., De nieuwe schoolstrijd (juli 2019), Pelckmans Uitgevers
- FORS, tijdschrift pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs, regio West-Vlaanderen, secretariaat.wvl@katholiekonderwijs.vlaanderen
Literatuurstudie 2de jaar, pijler MEESTERSCHAP
- Onderwijsinspectie, Referentiekader voor onderwijskwaliteit, bronnendocument, www.mijnschoolisok.be
- Onderwijsdoelenwebsite: https://www.onderwijsdoelen.be
- Hattie, J. (2014). De impact van Leren zichtbaar maken, Nederlandse vertaling van Visible Learning. Bazalt/Abimo
- Marzano, R. (2010). Wat werkt op school, research in actie. (4de druk). Bazalt/Abimo
- Mitchell, D. (2015). Wat écht werkt, 27 evidence based strategieën voor het onderwijs. Huizen: Uitgeverij Pica
- Lemov, D. (2012). Teach like a champion, 49 technieken om leerlingen te laten excelleren. Rotterdam: CED-Groep
- Kirschner, P.A., e.a. (2018), Op de schouders van reuzen, inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten (1ste druk). Ten Brink Uitgevers: https://newsroom.didactiefonline.nl/uploads/BOEKEN/20190107%20Op%20de%20schouders%20van%20reuzen%20Definitief%20download.pdf
- De Bruyckere, P., Kirschner, P. en Hulshof, C. (2016). Jongens zijn slimmer dan meisjes, 35 mythes over leren en onderwijs. Tielt: uitgeverij Lannoo
- De Bruyckere, P. (2017). Klaskit, tools voor topleraren. Tielt: Uitgeverij: Lannoo,
- De Bruyckere, P., Kirschner, P., Hulshof, C. (2019). Juffen zijn toffer dan meesters en nog meer mythes over leren en onderwijs. Tielt: Lannoo
- Standaert, R., De becijferde school, Leuven: uitgeverij Acco
- Rombaut, E., Molein, I., en Van Severen, T. (2018). De taxonomie van Bloom in de klas, een inspiratiebron voor de leraar. Kalmthout: Uitgeverij Pelckmans.
- Verhoeven, N., Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken, (2018), Boom
Surma, T., e.a., Wijze lessen. 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Ten Brink Uitgevers - https://www.ou.nl/documents/846784/0/Wijze_Lessen_digitaal_160919.pdf/53ce9ca8-c213-ebc6-d674-ac24f78596ef
- FORS, tijdschrift pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs, regio West-Vlaanderen, secretariaat.wvl@katholiekonderwijs.vlaanderen
Literatuurstudie 3de jaar, pijler LEIDERSCHAP
- Verbiest, E. (2011). Leren innoveren, een inleiding in de onderwijsinnovatie (7de druk). Antwerpen - Apeldoorn: Uitgeverij Garant.
- Lagerweij, N., Anders kijken, de dynamiek van een eeuw onderwijsverandering, Antwerpen - Apeldoorn: Uitgeverij Garant.
- Maarten Penninckx, Jan Vanhoof, Zicht op leerwinst, (2017) Uitgeverij Acco
- Onderwijsinspectie, Referentiekader voor onderwijskwaliteit, bronnendocument, www.mijnschoolisok.be
- Verhoeven, N., Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken, (2018), Boom
- Debisschop, M., Vertrekken met passie & talent. Studeren, werken & leven vanuit het ‘inner why’, Kalmthout, 2016
- Matheusen, F., Van zondebok naar zebra. Deep democracy: een nieuwe kijk op besluitvorming en conflicthantering (2de druk), Pelckmans Pro 2019
- FORS, tijdschrift pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs, regio West-Vlaanderen, secretariaat.wvl@katholiekonderwijs.vlaanderen